Tuesday, February 1, 2011

Isu di Mesir : Maidan At-Tahrir, Kaherah menjadi Medan Asy-Syuhadak

Maidan At-Tahrir. Kelihatan Muzium Kaherah (bangunan merah), di dalamnya ada banyak mumia firaun termasuk Firaun Ramses II, zaman Nabi Musa as.

Kini medan perkarangan terpenting di Kaherah, Maidan At-Tahrir dipanggil Maidan Asy-Syuhadak. Masjid kecil di medan tersebut, Masjid Ibadur Rahman, setakat jam 3.00 pagi tadi ditempatkan 13 orang yang syahid dan 83 orang yang cedera ditembak polis Mubarak. Ia masjid yang banyak nostalgia peribadi.

Maidan At-Tahrir salah satu tempat saya mencari nafkah, bekerja sendiri mencari tiket kapal terbang untuk pelajar-pelajar Malaysia di Mesir secara kecil-kecilan, tempat buat visa haji guna berniaga di Tanah Suci di setiap musim haji, semasa 8 tahun belajar di Mesir menyara keluarga 9 anak beranak ketika itu. Masjid tersebut tempat saya sering bersolat di situ, kali terakhir bulan Ramadan yang lalu. Dr Yusuf Al-Qardhawy, berasal Mesir kini menetap di Qatar, seperti rakyat di Mesir, meminta Mubarak meninggalkan Mesir dan menyerahkan negara ditentukan masa depannya oleh rakyat secara bebas.

Maidan At-Tahrir juga tempat yang paling strategik. Di sana terletak Kementerian Dalam Negeri, pusat mengawal keselamatan dalam negeri, dan dalam istilah amali banyak negara umat Islam hari ini, ia pusat menjaga kekuasaan pemerintah dalam berhadapan dengan pembangkang, suatu budaya yang langsung tidak ada di negara-negara maju seperti Amerika, Australia dan kebanyakan negara-negara Barat. Sepanjang saya tinggal di Barat selama 5 tahun, pembangkang atau “Opposition” adalah dihormati oleh pemerintah, dikira di dalam dan menyempurnakan sistem pemerintahan negara, ketuanya punya pejabat sendiri di Parlimen dan dapat ruang secukupnya di televisyen dan akhbar resmi negara.

Ini tidak berlaku di banyak Negara Ketiga, atau lebih tepat lagi di negara bermentaliti kelas ketiga seperti banyak negara umat Islam, malangnya (sorry to say). Ketika saya menjawat Presiden Persatuan Pelajar Malaysia Mesir tajaan Kedutaan Malaysia di Kaherah, saya pernah masuk ke Kementerian Dalam Negeri tersebut secara rasmi. Di perkarangannya saya lihat ramai lelaki yang ditutup mata, menunggu giliran soal siasat. Mungkin mereka dari kumpulan Islam yang berbagai.

Maidan At-Tahrir. Berdekatan dengan medan ini juga terletak Stesen TV Mesir, salah satu tempat dan institusi terpenting dalam negara dan kestabilan pemerintah.

“Maidan” atau medan bererti tempat lapang dan “At-Tahrir” bererti Kemerdekaan. Kini mereka yang berdemo di sana memanggilnya Maidan Asy-Syuhadak bagi memperingati teman-teman mereka yang gugur syahid dalam Intifadhah (Kebangkitan) pada hari-hari 25, 28 dan 29 Januari 2011 lalu, yang belum pernah disaksikan oleh Mesir sejak dahulu. Jika kebangkitan ini berjaya menumbangkan regim diktator Mesir, hampir pasti nama Maidan Asy-Syuhadak akan kekal.

“Katakanlah kepada mereka, ‘Kamu tidak menanti kami melainkan salah satu dari dua kebaikan (iaitu syahid atau menang)…” (Surah At-Taubah). Hari ini bagi rakyat Mesir, kedua-dua kesudahan bagi mereka adalah baik, samada syahid mendapat syurga atau menang hidup mulia di dunia (dan akhirat).

Sekiranya mereka takut syahid, lalu meninggalkan Intifadhah ini, mereka akan terus hidup dan balik ke rumah-rumah mereka seperti kita di saat ini. Sebahagian akan berkata cukuplah dapat hidup, akan tetapi belum tentu mereka hidup mulia. Ini adalah kerana:

1. Regim yang memerintah mereka lebih mengutamakan agenda Barat lebih dari kepentingan mereka dalam mengurus negara dan rakyat. Syariah Islam tidak dilaksanakan sepenuhnya yang menjamin kesejahteraan hidup mereka di dunia dan akhirat. TV dan majalah mereka hampir semua berunsur Barat yang merosakkan moral, akhlak dan akidah di samping menghalang generasi mereka dari memahami risalah umat Islam dalam memimpin dan membimbing dunia dengan cahaya petunjuk Ilahi seperti peranan gemilang Mesir di kurun-kurun lampau.

Apabila Gaza, Palestin dikepung dari mendapat makanan dan ubat-ubatan sejak 2006, diserang oleh Israel pada 2008 dan terus menerus ditindas hingga kini, Mesir tidak membantu sebaliknya tunduk menurut apa yang dikehendaki oleh Israel melalui arahan Amerika. Di antaranya ialah menutup lebih ketat sempadannya dengan Gaza, membina tembok bawah tanah dengan keluli tahan lasak bagi menutup terowong-terowong dan kini membina tembok atas tanah. Begitu sekali ketundukan kita, umat kebenaran, di hadapan umat Barat!!

2. Negara Mesir yang begitu kaya dengan hasil bumi dan kedudukan strategik tidak dikecapi kekayaannya oleh kebanyakan rakyatnya melalui pengurusan kerajaan. Mereka yang hidup sederhana dan baik di segi ekonomi adalah mereak yang bekerja sendiri. Ketika saya di sana 1989-1997, ketika doktor graduan di Malaysia mendapat gaji mula kira-kira RM2500-3000 sebulan, seorang doktor di Mesir mendapat gaji mula sebanyak RM100 sebulan sahaja, dan RM120 jika baru lulus dan menjadi doktor pakar!! Sedang harga beras, gula, daging dsb kecuali sayuran dan buahan adalah hampir sama dengan Malaysia ketika itu (hari ini, setelah berlaku kenaikan petrol 2 tahun lalu, kebanyakan harga adalah lebih mahal dari Malaysia). Mesir tersangat kaya melalui kutipan yuran laluan kapal-kapal laut melalui Terusan Suez, terusan paling penting di dunia, namun semua kekayaan tersebut tidak bermakna bagi kebanyakan penduduknya. Oleh itu kebanyakan professional mereka samada bekerja swasta atau mempunyai kerja sampingan seperti membawa teksi, menjual ikan dan sebagainya.

Pernah seorang akauntan berbangsa Australia baru memeluk Islam belajar bahasa Arab sebentar di Mesir. Dia tidak percaya apabila saya memberitahunya tentang gaji-gaji ini sehinggalah suatu hari apabila emaknya datang menziarahinya dan selepas itu mahu ke Cairo Airport untuk pulang ke negaranya. Di luar rumah saya menahan sebuah teksi. Di dalam teksi ke airport, dia kata dia risau emaknya yang tua tidak tahu ke mana nak dituju ketika emaknya berseorangan di dalam airport nanti. Saya berbual dengan pemandu teksi, dan pemandu teksi kata nanti dia tolong. Saya katakan pada sahabat Australia ini seperti yang dikatakan oleh pemandu teksi, namun beliau masih risau kerana kita boleh tolong emaknya di luar airport, sedang dia risau bagaimana keadaan emaknya ketika di dalam airport. Pemandu teksi kelihatan tenang sambil berkata jangan risau. Setiba di airport, pemandu teksi tolong membawa beg-beg masuk ke dalam airport setelah dia mengambil dan memakai lencana khas di bajunya. Rupa-rupanya beliau, seorang pemandu teksi, adalah juga seorang akauntan kanan Cairo International Airport!! Baru sahabat saya ini dapat mempercayai masib umat Islam yang cuba saya sampaikan kepadanya. Apa yang berlaku di negara-negara Arab banyak tidak tergambar oleh mereka yang tidak pernah hidup di sana. Bagi saya, memahaminya sangat membantu memahami perjuangan Islam itu sendiri dan hakikat pertarungan antara Haq dan Batil, bukan sahaja di Mesir, tetapi di seluruh dunia!

3. Seseorang itu mulia apabila dia hidup bebas, boleh membuat keputusan bebas dan terbaik untuk diri, keluarga dan umatnya demi kebaikannya di dunia dan akhirat. Ini termasuk kebebasan bersuara yang benar dan membina kepada sesiapa termasuk pemerintah, keadilan dalam sebarang pendakwaan ke atas dirinya “innocent unless proven guilty” dan lain-lain hak diri insan yang kemuncak ialah kebebasan dalam mendengar kempen di televisyen, menilai parti atau badan yang terbaik dan seterusnya kebebasan mengundi dalam pilihanraya. Kesemuanya tidak dikecapi di Mesir.

Sebaik Iraq berjaya ditawan oleh Amerika tahun 2003, Presiden Bush memberi alasan kepada dunia bahawa Amerika cuma hendak “mendemokrasikan” Iraq sambil memberi, kononnya, amaran kepada negara-negara Arab yang lain agar berfikir untuk berbuat demikian. Kesan langsung dari itu, kali pertama saya lihat kain rentang pilihanraya (majlis bandaran) di Madinah, Saudi Arabia, negara sistem beraja, yang belum pernah berlaku sebelum ini, dan tidak pula berlaku selepas itu. Pilihanraya Mesir 2005 diadakan dalam 3 pusingan. Pusingan 01 sangat bebas menyebabkan Ikhwan Muslimin akhirnya mendapat 88 dari 444 kerusi Parlimen, iaitu kira-kira 20%. Pusingan 02 dan 03 menyaksikan penipuan yang tiada tolok bandingnya. Namun setelah 5 tahun berlalu, “seruan demokrasi” oleh Amerika telah reda, Mesir kembali kepada sikap asalnya. Dalam Pilihanraya 2010 bulan November lalu, Ikhwan Muslimin tidak dimenangkan walaupun untuk mendapat 1 kerusi pun!! Di sini, rakyat merasa sangat tertipu dan dihina, lalu menyumbang kepada Intifadhah yang sedang kita saksikan.

Sehingga ke dekad atau kurun mana Yahudi, melalui Amerika dan negara-negara Barat, akan dapat memperkudakan pemimpin negara-negara Arab ? Masa depan umat Arab, seperti juga banyak umat Islam yang lain, adalah terletak pada umatnya, bukan pemerintahnya yang berkiblat Barat, terang-terangan atau sembunyi-sembunyi.

Kantoi!! Begini akhbar utama Mesir, Al-Ahram, menyiarkan foto persidangan lima negara mengenai isu Palestin di kediaman Presiden Amerika, “White House” tahun lalu.

Pendek kata jurang di antara pemerintah dan rakyat terlalu jauh, begitu juga jurang kekayaan di antara sebilangan kecil penduduk yang menikmati kekayaan hebat Mesir dengan kebanyakan penduduknya yang malang adalah juga sangat jauh.

Umat yang hidup adalah umat yang berani dan berkorban menuntut hak walaupun mereka hidup sederhana, manakala umat yang mati adalah umat yang tidak bertindakbalas walaupun dihina dan dikalahkan, walaupun mereka mewah. Setelah umat Melayu kehilangan Temasik pada 9.81965, Pulau Timur Timor pada 20.5.2002 dan Pulau Batu Putih, Johor pada 23.5.2008, mereka akan kehilangan Tanjong Pagar pada 1.7.2011 ini.

Dunia kini terbahagi dua, pihak yang berharap agar Intifadhah Mesir 2011 ini gagal, mereda, regim Mubarak terus berkuasa dan mencengkam rakyatnya dan segala kepentingan Barat dan Israel terus terpelihara, manakala satu pihak lagi berdoa agar Intifadhah berkat ini terus berterusan hingga berjaya menundukkan regim Mubarak. Jika berjaya ia bukan sahaja satu sejarah Mesir yang baru, akan tetapi oleh kerana Mesir adalah abang sulung kepada semua negara umat Islam, memiliki Terusan Suez, bersempadan dengan Israel, memiliki bilangan ulamak dan pendakwah yang teramai di dalam dunia Islam, kejayaan Intifadhah ini adalah satu sejarah dunia yang baru. Ia akan merubah kesemua formula dan percaturan politik, ekonomi dan budaya seluruh dunia!!

“Kami ingin menganugerahkan orang-orang yang tertindas di muka bumi. Kami hendak menjadikan mereka imam-imam (di tempat mereka). Kami hendak menjadikan mereka orang-orang yang mewarisi (kepimpinan dunia). Kami meneguhkan mereka di muka bumi. Kami (hendak) memperlihatkan Firaun, Haaman dan tentera-tenteranya apa yang mereka takutkan (kebangkitan dan kekalahan)” (Al-Qasas: 5).

Semoga Allah swt memenangkan hamba-hambaNya yang soleh, menerima mereka yang gugur dalam perjuangan sebagai para syuhadak, menanam kesabaran kepada ahli keluarga mereka, meneguhkan pendirian pejuang-pejuang kebenaran sepanjang zaman di seluruh pelusuk dunia. Ameen.

Oleh: Ustaz Abdul Halim Abdullah,
Naib Presiden I,
Ikatan Muslimin Malaysia

1 comment:

IkHwAnUl said...

Waalaikum salam wbth...

terima masih sebab singgah di blog saya... saya cume menyampaikan maklumat yg perlu, dan perkongsian ilmu.. act utk posting ini, saya ambil dr kenyataan dr Ustaz Abdul Halim Abdullah,Naib Presiden I,
Ikatan Muslimin Malaysia ( ISMA ),.. walaupun hanya copy, semoga ianya memberi manfaat kepada kita semua.. wassalam