Monday, November 9, 2009

Non-muslim dilarang masuk masjid : Antara ajaran islam & sangka buruk

Isu terbaru yang menggemparkan kita di Malaysia adalah isu non-muslim dilarang masuk ke dlm masjid. Berdasarkan keratan akhbar ‘Utusan Malaysia’ yang bertarikh 6 November 2009 iaitu tentang Statement yang dikeluarkan oleh Pengarah JAIS, Datuk Muhamed Khusrin Munawi bahawa orang bukan Islam dilarang untuk memasuki ke dalam masjid. Sebelum saya mengulas dengan lebih lanjut, izinkan saya menceritakan mengapa statement itu dikeluarkan. Sebelum kite membincangkan sesuatu perkara, perlulah kita mengetahui puncanya terlebih dahulu.

Hal ini berdasarkan salah sebuah masjid di Taman Sri Andalas Klang, telah membuat program dengan menjemput ADUN Seri Andalas, Dr. Xavier Jayakumar dimana beliau dijemput untuk berucap di dewan utama masjid berkenaan, Ogos yang lalu.

Disebabkan peristiwa ini, tidak pasti sama ada kerana non-muslim memasuki dewan utama masjid atau pun non-muslim memberikan ucapan didalam masjid kite pun tidak berapa jelas, maka Muhamed Khusrin dilaporkan mengatakan kepada jawatankuasa masjid berkenaan bahawa mereka akan dikenakan tindakan undang-undang kerana membenarkan Xavier berucap di dewan utama masjid berkenaan.

Tambahan pula, Muhamed Khusrin mengatakan bahawa non-muslim tidak dibenarkan memasuki masjid kerana mereka sama dikategorikan seperti wanita yang sedang haid. Persoalannya disini, adakah salah seorang bukan islam memasuki masjid?

Saya tidak maha menyentuh tentang ape yang dikatakan dalam ucapan Xavier atau pun dari segi politik, tetapi persoalan dimana orang bukan islam dikategorikan sebagai wanita yang sedang haid adalah sesuatu yang sangat bercanggah dengan pemahaman saya sepanjang menjadi penganut Islam.

Sebagai contoh, sirah Rasulullah dan para sahabat adanya menceritakan tentang 2 orang badwi ingin bertemu Baginda. Kedua-dua badwi itu belum lagi menganut agama Islam. Tujuan kedatangan mereka adalah kerana ingin mempelajari ataupun ingin mengetahui dengan lebih lanjut apa itu Islam. Kemudia ada sahabat yang bertanya kepada Rasulullah, dimana kedua-dua badwi itu akan tinggal apabila selesai berjumpa Rasulullah. Maka Rasulullah menjawab, biarkan mereka tinggal didalam masjid. Hikmahnya, mereka dapat melihat sendiri dengan lebih jelas bagaimana orang Islam beribadat, bersembahyang, melihat akhlak yang mulia orang Islam apabila bertemu antara satu sama lain, dan mendengar alunan ayat-ayat al-quran yang dibaca oleh mereka yang sedang membacanya di dalam masjid. Selepas beberapa hari, kedua-dua orang badwi itu memeluk Islam bukan dan dikatakan mereka memeluk Islam kerana tersentuh dengan keindahan akhlak penganutnya, cara orang Islam bersembahyang dan juga kehebatan ayat-ayat Allah.

Walaubagaimanapun, non-muslim tetap ada syaratnya apabila hendak masuk ke masjid. Perl beradab apabila berada didalam masjid, menutup aurat dengan pakaian yang sopan, dan juga memakai pakaian yang bersih. Persoalannya disini, mengapa menghalang terus mereka dari memasuki masjid? Mengapa terus buruk sangak dengan mengkategorikan mereka sebagai umpama wanita haid. Sebaliknya, periksa terlebih dahulu tujuan dan juga niat mereka.

Sebagai contoh, saya pernah menyertai mosque tour di Masjid Negara, KL dimana saya ada berbncang dengan beberapa orang sukarelawan yang menjadi mosque tour, mengapa mereka yang ingin melawat masjid Negara tidak dibenarkan ke dalam dewan utama, iaitu tempat solat. Maka jawapan yang diberikan, kerana ada beberapa kes mereka mengganggu orang yang sedang solat, merakam pergerakan mereka yang sedang solat dan membuat bising. Maka disebabkan itulah mereka hanya blh masuk sehingga dihadapan pintu masuk dewan utama. Oleh yang demikian, jawapan yang diberikan adalah wajar kerana utamakan yang utama, periksa yang mana yang lebih mudaratkan. Larangan kerana akan mengganggu orang yang sedang sembahyang, di mana mereka sememangnya dating kerana hendak melawat, mengetahui bagaimana rupa masjid. Tetapi mengapa perlu bersangka buruk direct kepada non-muslim dengan mengungkapkan mereka seperti terlalu hina.

Ramai non-muslim diluar bertanyakan adakah orang islam sahaja yang boleh memasuki masjid? Ataupun apabila sesuatu program di university ataupun dimana-mana tempat diadakah, apabila pesrta non-muslim dijemput menyertainya, mereka akan bertanya, “ eh, boleh ke kami masuk?” , atau orang islam sendiri yang tanya’ “eh, boleh ke orang bukan islam masuk masjid?”. Inilah mentaliti masyarakat sekarang, sedangkan semua orang boleh memasuki masjid.

Kadang-kala non-muslim datang ke masjid kerana ingin berjumpa dengan orang islam untuk bertanyakan tentang islam, mendalami islam, melihat dengan lebih dekat bagaimana orang islam beribadat , tetapi mengapa kita terus bersangka buruk? Hidayah milik Allah, jangan disebabkan sikap sangka buruk atau pun perbuatan menghalang kita ini akan menjadi asbab untuk membantutkan hidayah turun pada orang bukan islam.

Imej Islam juga akan tercemar dimana non-muslim akan memperlekeh Islam, masjid hanya untuk orang Islam. Tetapi tokong Budha, kuil Hindu, dan gereja semuanya boleh dilawati ataupun dimasuki ke dalamnya. Malah saya sendiri ada pengalaman ke salah sebuah gereja di Shah Alam kerana ada talk disana, maka kami disambut oleh orang kristian dan juga pegawainya seperi VVVVIP, lebih hebat dari VIP malah membuat pengumuman tentang kehadiran kami. Cuba bayangkan apabila mereka datang ke masjid, bagaimana layanannya?? Fikir-fikirlah sendiri. Mereka mengalu-ngalukan kedatangan orang lain yang bukan beragama mereka supaya orang itu akan tertakrik dengan agama mereka, mempelajari bagaimana beribadat dalam agama mereka. Tetapi kita orang islam? Bukan sahaja halang masuk masjid, malah menghalau, memarahi mereka apabila bertanyakan tentang Islam. “ Engkau jangan sibuk-sibuk dengan agama aku”, “ Engkau jangan peril agama aku” sedangkan mereka baru bertanyakan sesuatu tentang Islam. Astaghfirullah al-azim. Untuk renungan bersama dan peringatan pada diri yang dhaif ini. Sekadar pandangan peribadi, wallahu’alam.

Friday, November 6, 2009

Salahkah baru datang masjid pd minggu exam??

Apabila menjelangnya minggu peperiksaan ataupun waktu saat mahasiswa menghadapi saat-saat genting seperti presentation dan sebagainya, senarionya insyaallah masjid ataupun surau di sesebah universiti akan penuh disebabkan iman dihati masih lagi menganggap Yang Maha Pencipta dapat membantu mereka dalam menghadapi tekanan tersebut. Namun persoalannya disini, salahkah mereka berbuat sedemikian?

Ya benar, jangan jadikan Allah itu sebagai kuli. Apabila senang, lupakan Dia. Apabila dalam keadaan yang sukar, barulah kita mencari Dia. Namun, mengapa keadaan umat Islam pada dinihari semakin lama semakin lemah???? Kerana sifat buruk sangka sentiasa beradu di dalam hati. Sebagai contoh satu kisah seorang pendakwah terkenal dalam menegakkan Islam, Brother Shah Kirit Kakulai Govindji dimana beliau sebenarnya ingin memeluk Islam kerana ingin mengahwini wanita melayu. Dan dipendekkan cerita, apabila hampir dengan hari pernikahan, bakal ayah mertuanya bertanya, “ apa jaminan engkau sebagai ketua keluarga kelak dalam membimbing anakku sedangkan engkau baru sahaja mengenal Islam? “. Maka jawabnya, ” sekiranya aku tidak jadi berkahwin dengan anakmu, maka aku sesekali tidak akan berpaling sebagai penganut Islam kerana sekarang aku benar-benar dalam proses menghayati keindahan dan kesempurnaan Islam.”

Apa yang ingin di sampaikan disini, hidayah adalah 100% milik Allah. Kita hanya berusaha dan berbaik sangka terhadap perbuatan seseorg selagi mana ianya jelas kearah kebaikan. Tidak kira sama ada mereka yang akan menghadapi peperiksaan dan sebagainya hanya datang ke masjid pada waktu susah sahaja, kerana ingatlah hidayah Allah boleh datang dalam pelbagai cara. Mengapa pertikaikan kawan serumah kita hanya datang ke masjid untuk solat terawih sahaja tetapi tidak solat fardhu maghrib dan isya’. Mengapa perli kawan sekelas kita yang hanya datang ke masjid semasa hari sebelum exam sahaja? Dan mengapa pertikai tentang kewajipan mahasiswa hadir solat subuh berjemaah semasa minggu Orentasi sedangkan selepas minggu orentasi mereka tetap subuh dirumah dan kadang-kala tidak solat langsung. Itukan x ikhlas??
Ingatlah sahabat, manusia sentiasa memerlukan tarbiyyah diri. Sentiasa memerlukan peringatan dan memerlukan latihan dalam menghadapi dunia dinihari. Malah imam Syafie juga walaupun ilmunya tinggi, tetapi dalam masa yang sama beliau turut pergi menuntut ilmu dengan guru yang lain.

Sahabat,mungkin dengan kehadiran mereka untuk solat terawih pada bulan ramadhan, Allah akan kurniakan kemanisan iman dalam beribadat kepada mereka. Mungkin apabila mereka hadir ke masjid pada minggu peperiksaan, perasaan kebergantungan dan keyakinan dengan bantuan Allah itu akan terus meresa kedalam jiwa mereka. JANGAN BURUK SANGKA wahai muslimin!! Apa yang perlu dilakukan, sama-sama kita bina ukhwah dengan mereka, raikan kehadiran mereka secara positif bukan negative ( lame x nampak, baru nak datang masjid ke ) dan mendoakan supaya mereka terus istiqamah dalam mengabdikan diri pada Allah.

Jangan sesekali mengatakan “ mereka hanya ingat Allah hanya pada waktu susah”. Zahirnya memang begitu, tetapi salahkah?? Memang tidak sepatutnya, tetapi itulah salah satu saluran ataupun jalan bagi Allah mengurniakan hidayah. Kerana disini kita perlu lihat, adakah dengan kita memerli golongan ini semasa di kuliah maghrib atau kuliah zohor akan dapat menyelesaikan masalah atau lebih membuatkan mereka lebih jauh dari masjid; atau pun kita sama-sama bersangka baik terhadap golongan ini agar terus istiqamah di jalan Allah. Bak kata pepatah, ‘ lebih baik ada buat dari x buat walaupun tidak ikhlas’, ‘klu x blh buat semua jangan tinggal semua’.

Saya tertarik dengan apa yang dikatakan oleh Ustaz Hazmi Dibok, iaitu salah seorang tempat rujukan hambo dalam ilmu agama. Beliau mengatakan setiap manusia memang akan bermula untuk beramal kerana manusia. Tidak ada satu manusia pun mula-mula beramal terus dlm keadaan ikhlas. Sebagai contoh, seorang kanak-kanak yang baru berumur 6 atau 7 tahun disuruh oleh ibu dan ayah nya untuk bersembahyang walaupun hanya dengan gerakan atau sembahyang secara zahir sahaja kerana itulah didikan yang sepatutnya diberikan kepada mereka sebagai pengenalan. Persoalannya, adakah kanak-kanak itu akan lakukan terus mendapat keikhlasan dalam hati?? Pastinya mereka buat kerana disuruh ibu atau takutkan ayah akan memarahi sekianya tidak bersembahyang. Tetapi kesannya, apabila didikan itu meresap atau hidayah Allah itu turun pd jiwa yang keringkan hidayah ini, secara tidak langsung perasaan bukan kerana sesuatu akan bertukar kepada kerana Allah. Aku telah merasai kemanisan sembahyang itu. Aku yakin ini adalah tanggungjawab ku kepada Allah Yang Esa. Terima kasih kepada ibu dan ayah ku kerana mendidikku. Sekiranya tidak diperlaku seperti begitu, walaupun aku tidak ikhlas pada mulanya, maka aku tidak pasti aku akan merasai kemanisan ini. Wallahu’alam.